Hardlopen heeft veel fysieke en mentale voordelen. Dat heeft gevolgen voor het seksleven van vrouwen.

Hoe mooi kan hardlopen zijn, zeker nu onderzoek laat zien dat regelmatig bewegen bijna elk aspect van de seksualiteit van een vrouw kan verbeteren.

‘Het onderzoek bevestigt dat regelmatig bewegen de erotische opwinding bij vrouwen kan bevorderen’, aldus Amelia Stanton, als onderzoekster verbonden aan het Sexual Psychophysiology Laboratory in Austin, Texas. Deze bevindingen komen bovenop de resultaten van eerdere onderzoeken naar de indirecte seksuele effecten van regelmatig bewegen. Er is sprake van een positieve invloed van bewegen op cardiovasculaire functies, het humeur en het lichaamsbeeld van de sporter.

JE KAN HET BESTE SPORTEN VOORAFGAANDE DE SEKS

Er zijn verschillende verklaringen voor deze effecten. Onderzoekers geloven dat het activeren van het sympathische deel van het zenuwstelsel – dat onder andere verantwoordelijk is voor de ‘vecht of vlucht’-reactie – aan de basis ligt van het verbeteren van de genitale opwinding.

Sympathische zenuwstelsel

In een aantal onderzoeken heeft een team van dezelfde universiteit, onder leiding van Cindy Meston, vastgesteld dat matige lichaamsbeweging de beste intensiteit is om het sympathische zenuwstelsel te activeren.

‘Onze indruk is dat matige activering van het sympathische zenuwstelsel het beste werkt. Intensiever of juist rustiger sporten lijkt de niveaus van genitale opwinding niet significant te veranderen’, legt Stanton uit. Als de activering te hoog is, zoals bij te intensief sporten het geval is, kan de bloedstroom zich verplaatsen van de genitaliën naar de spieren om deze te helpen bij het herstel na de inspanning.’

Het is aangetoond dat verschillende hormonen die verantwoordelijk zijn voor seksuele opwinding bij vrouwen door lichaamsbeweging worden gestimuleerd. Daaronder vallen oestrogeen, estradiol, prolactine, oxytocine en testosteron.

Wat betreft de timing: om die prikkelende voordelen van lichaamsbeweging optimaal te benutten, kun je volgens de onderzoekers het beste sporten voorafgaande de seks.

‘Er zijn aanwijzingen dat lichaamsbeweging kort voor het vrijen meer invloed heeft op het seksueel verlangen dan bewegen op willekeurige momenten’, zei Stanton.

Het onderzoek

Het onderzoek waaruit dit bleek ging als volgt: een aantal vrouwen fietste gedurende 20 minuten op een hometrainer en keken aansluitend naar een erotische film. De onderzoekers stelden vast dat de vaginale doorbloeding 5, 15 en 30 minuten na inspanning was verhoogd. Dat effect was het sterkst tussen 15 en 30 minuten nadat ze gestopt waren met fietsen.

‘Vergeleken met zowel lage als hoge intensiteitsniveaus leidde de matige inspanning voorafgaand aan het bekijken van een seksfilm tot de grootste toename van de seksuele opwinding in vergelijking met de situatie voorafgaand aan de inspanning’, zei Stanton.

Naast deze lichamelijke verschijnselen spelen zijn er ook mentale factoren in het spel. Volgens het onderzoek is aangetoond dat regelmatige lichaamsbeweging bevorderlijk is voor zowel een verbeterd lichaamsbeeld als een betere stemming. Beide zaken kunnen helpen het seksuele verlangen van vrouwen te verhogen.

‘Vrouwen die lekker in hun vel steken en zich goed voelen over hun lichaam, zullen waarschijnlijk minder afgeleid worden of mentaal afwezig raken tijdens seksuele activiteit’, aldus Stanton.

Soort training

Het onderzoek zocht ook een antwoord op de vraag wat voor soort training effectiever is, bijvoorbeeld hardlopen of krachttraining? Het antwoord daarop is nog niet gevonden. Dat komt omdat de onderzoeken gedaan worden met behulp van de hometrainer, omdat dat de gemakkelijkste manier is de seksrespons op lichaamsbeweging te meten. Er is dus meer onderzoek nodig, evenals voor de vraag wat de grootste voordelen oplevert: duurtraining of intervaltraining.

Je kunt de onderzoeksresultaten gebruiken om je trainingsschema in je voordeel te laten werken als het gaat om je seksleven. ‘Op basis van ons onderzoek zouden wij aanraden de trainingen met een matige intensiteit te doen’, zegt Stanton. ‘Bovendien helpt het als je die trainingen kort voor de seksuele activiteit uitvoert.’

Tekst: Emily Shiffer
Vertaling: Rob Veer