Ik ben overgestapt naar Mom in Balance en daar ben ik beter op mijn plek merk ik

Stephanie Kuiper, sportpsychologe

Wie in 2018 meer wil bewegen/sporten doet er goed aan een sport te kiezen die bij hem of haar past. Om het vol te houden is het van belang een duidelijk doel voor ogen te nemen en te gaan sporten met gelijkgestemden.

Afvallen, meer sporten en stoppen met roken scoren elk jaar hoog in de lijstjes met goede voornemens. Drie voornemens die onderling met elkaar verbonden zijn. Afvallen gaat immers het best als je een een gezond dieet combineert met voldoende bewegen. Stoppen met roken kan als negatief effect hebben op het lichaamsgewicht, maar dat weegt niet op tegen de voordelen dat je conditie met sprongen vooruitgaat als je de sigaret links laat liggen.

Maar waar begin je en voor welke sport kies je, wanneer je voor het eerst in jaren weer eens actie onderneemt op sportief gebied. Sportpsychologe Stéphanie Kuiper, met een praktijk in Roosendaal en Breda, is zelf gegrepen door de tennissport en trekt daarnaast regelmatig de hardloopschoenen aan voor een rondje rennen. Op de vraag: ‘Welke sport past bij mij?’, komt zij met de wedervraag: ,,Welke sport heb je al gedaan?”

Advies

Jezelf laten tegenhouden door de gedachte dat een sport te moeilijk of te zwaar zou zijn, is volgens haar een gemiste kans. ,,Probeer het gewoon. Bij twijfel of je iets fysiek aankan, kun je altijd advies vragen aan een fysiotherapeut.” Het is volgens de sportpsychologe vooral belangrijk met mensen te gaan sporten die dezelfde drive hebben. En bij voorkeur ook met mensen die in dezelfde levensfase zitten. ,,Zo begrijp je elkaar goed en kun je elkaar motiveren.”

Ze neemt zichzelf als voorbeeld: ,,Naast de tactische en technische tennistrainingen, wil ik ook aan mijn conditie werken. Aanvankelijk sloot ik me daarvoor aan bij een clubje buitensporters met voornamelijk jongeren, net afgestudeerden. Als moeder vond ik hierbij weinig aansluiting. Ik ben overgestapt naar Mom in Balance en daar ben ik beter op mijn plek merk ik.”

Sociale contacten

Het vinden van je persoonlijke drive is volgens Kuiper eveneens van belang. ,,Mijn schoonvader bijvoorbeeld, zit vlak voor zijn pensioen. Hij had altijd een hekel aan sport. Na een ongeluk met zijn rug, traint hij nu vijf keer per week. In tegenstelling tot mijzelf doet hij dit niet voor de sociale contacten, maar om fit te worden en te blijven. Hij wil straks van zijn pensioen kunnen genieten, er staat een campertoer door Europa gepland. Daarvoor wil hij fit zijn. Je moet een doel voor ogen hebben en dat is voor iedereen anders.”